De toegankelijkheid van de Kinkerstraat
De toegankelijkheid van de Kinkerstraat

De toegankelijkheid van de Kinkerstraat

Verslag van de schouw op 15 juni 2023

Foto’s van de schouw KinkerstraatFoto’s van de schouw Kinkerstraat

Voordat een project in de openbare ruimte klaar is, wordt er een ‘opleverschouw’ gehouden. Dan wordt bekeken of alles is uitgevoerd zoals afgesproken en zoals het op tekening staat.

Sinds enkele jaren worden een paar projecten waarover de Centrale Verkeers Commissie geadviseerd heeft ook op toegankelijkheid geschouwd. Op 15 juni 2023 hebben we met de verantwoordelijke ambtenaren gekeken hoe het staat met de toegankelijkheid van de Kinkerstraat.

De toegankelijkheid is enorm verbeterd. Een compliment waard.

We zijn heel tevreden over de nieuw ingerichte Kinkerstraat. Het project heeft vooraf goed geluisterd naar de adviezen van Onbeperkt West en ook tijdens de uitvoering is er veel aandacht voor toegankelijkheid geweest. De straat oogt ruimer, rustiger en vriendelijker en er is veel meer ruimte op de stoep. We denken dat dit optimale inrichting is voor een stadsstraat met winkels, openbaar vervoer, fiets en autoverkeer.

De herverdeling van de ruimte

De grootste veranderingen zijn dat het autoverkeer maar in één richting mag meerijden op de trambaan. Er zijn fietsstroken gekomen waardoor er aan beide kanten van de straat ‘servicestroken’ zijn, waarin laad- en losplekken, fietsvakken en fietsenrekken, afvalcontainers maar ook bankjes en bomen zijn geplaatst. Hierdoor zijn de stoepen breder geworden, zonder vaste obstakels.

Veiligheid, oversteken en tramhaltes

De veiligheid voor alle verkeersdeelnemers is verbeterd. Voetgangers hebben minder last van fietsers die op de stoep fietsen omdat de servicestrook tussen de stoep en de rijbaan zit. Fietsers rijden niet meer op een smal fietspad vlak langs de gevel van de winkelpassage en de tram rijdt 30km per uur.

Er zijn twee voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten en zebrapaden gebleven waarmee ook de tramhaltes bereikt kunnen worden. Bij de zijstraten is ook een oversteekmogelijkheid gemaakt en maakt het fietspad een bocht zodat er een steunpunt voor voetgangers is. De bocht én de fietsdrempels attenderen fietsers op verkeer uit de zijstraten. Dit lijkt goed te werken.

Bij de zebrapaden is de oversteek over het fietspad niet meegenomen in de verkeerslichten. We hebben daar wel om gevraagd. De benodigde kabels zijn wél aangelegd, zodat dit in de toekomst getest kan worden en hopelijk kan worden toegevoegd.

Het is gelukt om twee toegankelijke tramhaltes aan te leggen. Wél is er een halte verdwenen. De nieuwe haltes zijn breder dan de minimum maat voor een toegankelijke halte en er is een ‘combi-band’ toegepast, zodat er ook voor (nacht)bussen een toegankelijke instap mogelijk is.

Belangrijke details

In de Kinkerstraat zijn geen fietsnietjes, maar fietsenrekken van het model ‘Tulp’ geplaatst, waar ook fietsen met een krat voor het stuur in passen. Voor de toegankelijkheid hebben deze fietsenrekken twee voordelen: er kunnen op dezelfde ruimte meer fietsen gestald worden én de fietsen staan veel netter; ze steken niet uit over de stoep. Wat ons betreft zou dit de nieuwe standaard mogen worden in plaats van de fietsnietjes.

Er zijn op meerdere plekken in de straat bankjes geplaatst, zowel met als zonder rugleuning. Daar is door de buurt om gevraagd en zijn voor mensen met een loopbeperking en mensen met verminderde energie belangrijk. Als tip: er bestaan ook bankjes met een armleuning. Die maken het opstaan makkelijker.

Ook is het gelukt om de toegang tot de winkels drempelvrij aan te straten. Er zijn geen drempelplaten meer nodig om de winkels in te komen.

De trambaan is in ‘streetprint’ uitgevoerd. Het lijkt of er klinkers liggen, maar het is asfalt waar een straat-motief in is gewalst. Wij vinden dat een prima oplossing, klinkertjes die vlak langs het tramspoor liggen breken of verzakken snel. En juist bij oversteekplaaten, maar ook voor fietsers zijn verzakte tegels vervelend of zelfs gevaarlijk.

Toegankelijkheid nu de straat weer in gebruik is

Enkele kleine punten zullen nog opgelost worden, zoals een paar geleidelijnen die niet helemaal goed waren aangelegd en een paar zebrastrepen moesten nog aangebracht worden. Op één plek, vlak voor de brug over de Kostverlorenvaart is het trottoir wat smal, maar voor een veilige kruising met de zijstraten en voldoende wachtruimte voor fietsers als de brug openstaat begrijpen we de keuze.

Maar tijdens de schouw stonden er al weer reclameborden op de geleidelijnen, en een steiger op de stoep waar je niet onderdoor kunt lopen. Wij vinden dat er een verbod op reclameborden in (smalle) straten moet komen en dat er gehandhaafd moet worden op fout-geparkeerde fietsen, bromfietsen en bestelbusjes op de stoep.