Bijeenkomst werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid op 19 juni 2024
Op woensdag 19 juni is de werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid op bezoek geweest bij de Vervoerregio Amsterdam. We hebben met vertegenwoordigers van de VRA, GVB en gemeente Amsterdam gesproken over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer in Noord, en daarna een schouw van de omgeving van metrostation Noord gehouden.
Fotoverslag van de schouw
De leden van de werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid en een aantal vertegenwoordigers van de Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam staan bij de ingang van metrostation Noord. Op de achtergrond het stadsdeelkantoor van Noord. Tijdens de schouw: een fietser rijdt zonder af te stappen de hal en de lift van het metrostation in. Uitleg over de toegankeljikheidsproblemen in Noord. Zo is er nu een afspraak dat de uitbater van een restaurantje zijn toilet beschikbaar moet stellen aan ov-reizigers. Dat moet je wel weten en buiten openingstijden van het restaurant heb je er niets aan. Buiten ligt een geleidelijn, maar in de hal achter de schuifdeur ontbreekt deze. In deze hal ontbreekt ook een duidelijk bord met informatie en pictogrammen waar de bussen en de metro’s zijn. Een paneel met dynamische reisinformatie over vertrektijden van bussen en metro’s ontbreekt ook. De lange gang tussen de stationshal en de twee P&R terreinen. Aa één kant is de fietsenstalling, aan de andere kant alleen een kantoortje. Het is niet de meest vriendelijke en sociaal veilige route. In de gang is een lift naar de busplatforms en de metrohaltes, maar deze lift is alleen door medewerkers (met een pasje of code) te gebruiken. De route naar de parkeerterreinen is voorzien van een geleidelijn. De foto is genomen vanaf de betaalautomaat. De beide betaalautomaten staan in de hoek onder het afdak. Vanuit een rolstoel zijn ze daardoor niet te bedienen. Ook de bedienbaarheid van de automaten zelf is niet afgestemd op mensen met een rolstoel of een verminderde hand- of zichtfunctie. Er zijn aan weerszijden van het station vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. De plaatsen zelf zijn groot genoeg, maar de loopafstand naar het station is te groot voor mensen die erop aangewezen zijn. Nog een foto van het parkeerterrein. Inwoners van stadsdeel Noord hebben niet zoveel aan deze algemene gehandicaptenparkeerplaatsen, omdat ze alleen vanaf de Ring A10 / Nieuwe Leeuwarderweg bereikbaar zijn. De geleidelijn op het busplatform is voor een groot deel verdwenen, waardoor het niet mogelijk is om zelfstandig de bushaltes te bereiken. Nog een detailfoto van de afgebrokkelde geleidelijn op het busplatform. Vanaf het busplatform is er een trap ‘buitenom’ naar het winkelcentrum en stadsdeelkantoor. De geleidelijn beneden aan de trap sluit niet goed aan op de geleidelijn aan de bovenzijde. In de hal tussen busplatform A en B kun je per-ongeluk tegen de onderkant van de roltrappen naar het metroperron lopen en je hoofd stoten. Er is een tijdelijke bushalte langs de rijbanen tussen de busplatforms A en B gemaakt. Deze halte is niet goed opgenomen in de route-informatie, maar is ook niet rolstoeltoegnkelijk omdat er geen opritten bij het zebrapad zijn. Nog een detail van de ontbrekende oprit bij het zebrapad.