Pilot bus op afroep bij liftstoring

Een kapotte lift kan voor mensen met een beperking een enorme belemmering zijn bij het reizen. Lang niet altijd kan een lift snel gerepareerd worden, en soms is er maar één lift op een station. Vanaf begin juni houden GVB en de Vervoerregio Amsterdam een proef met vervangend vervoer als zo’n lift het niet doet. Een rolstoeltoegankelijk busje brengt je dan naar een metrostation dicht in de buurt. Cliëntenbelang Amsterdam heeft meegedacht over deze pilot.

Op defecte liften komt een sticker met informatie en een QR code die je naar pagina met liftstoringen op de website van het GVB brengt. Het telefoonnummer van de klantenservice staat er ook op.

In de reisplanner van GVB zit nu ook een optie ‘toegankelijke reis plannen’. In het reisadvies wordt nu ook rekening gehouden met kapotte liften.

Meer informatie:

GVB website: afhankelijk van een lift tijdens je OV-reis

GVB website: omleidingen - liften en roltrappen

Interview over de pilot toegankelijke bus op afroep bij liftstoringen