Werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid beoordeelt ‘stramps’ bij het Amstelstation

Een aantal leden van de werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid heeft bij het Amstelstation de gecombineerde trappen en hellingen (’stramps’) op toegankelijkheid beoordeeld en een aantal andere constateringen over de toegankelijkheid gedaan.

De belangrijkste conclusies:

De veiligheid van de hellingen moet beter:

  • De zijkant van de helling naast de afgaande treden is niet goed zichtbaar én niet voelbaar.
  • Het begin van de helling is zowel beneden als boven niet goed vindbaar.
  • De hellingen zijn te smal om elkaar te kunnen passeren
  • Bij drukte kunnen traplopers die de helling kruisen, de gebruikers van de hellingbaan over het hoofd zien.

De stramp bij de tramhaltes

image
  • De stoep tussen de tramrails en begin trap is erg smal. Je moet erlangs om bij het begin van de helling te komen.
  • Het begin van de helling is niet goed te zien én niet aangegeven, zowel aan de bovenkant als de onderkant.
  • De helling is te smal om elkaar te kunnen passeren; zeker twee rolstoelgebruikers. Ook de ruimte om te keren is smal. 
  • Er is geen afrijbeveiliging langs rand van de helling.
  • Bij drukte kunnen gebruikers van de trap gebruikers van de (kruisende) hellingbaan over het hoofd zien.
  • Bij regen glimt het natuursteen, waardoor het glad lijkt. 
  • De rand van de helling heeft geen kleurcontrast. Het risico eraf te rijden en dan te vallen is groot.
  • De trap is wel voorzien van leuningen en kleurcontrast op de treden.
  • Een deel van de trap doorkruist de helling niet. Dit deel is opgenomen in de routegeleiding voor blinden en slechtzienden.
  • In de algemene bewegwijzering vanaf de tramhaltes is niet duidelijk dat er ook een lift is naar hal.

De stramp bij de supermarkt en fastfood-restaurant:

  • Deze stramp was nog in aanbouw. 
  • Het hoogteverschil is behoorlijk groot. De helling lijkt steiler dan die bij het Amstelstation zelf.
  • Het begin van de helling is beter te zien en ligt wat logischer in de route.
  • De beloopbaarheid van de trap is ok: de aantrede is 30cm en de optrede 15cm.
  • Omdat de treden nog niet klaar zijn, waren details van de traptreden nog niet te beoordelen.
  • De helling loopt wel door de treden heen, waardoor je wel moet uitkijken om niet te struikelen.

Constateringen op het Amstelstation

image
image

De bewegwijzering is niet altijd even duidelijk:

  • Er staat in de hal niet aangegeven welke trams er vertrekken vanaf het tramplatform.
  • Het is niet duidelijk dat er meerdere busplatforms zijn: vanaf trein en metropoortjes aan de rechterzijde van de hal en een niveau lager aan voorzijde van het station. Ook is
  • Het is bovendien niet duidelijk dat het lage busplatform buitenom via de ‘stramp’ en een helling bereikt kan worden.

Hoogteverschillen, lift

  • Er is nu een lift naar het niveau van het lage busplatform. Via deze lift kun je ook naar de tramhaltes, de taxistandplaats en de ‘halen en brengen’. Dit staat niet duidelijk aangegeven.
  • De lift op zich is prima (groot genoeg, ‘doorlooplift’, weinig kans op ongewenst gebruik), maar de bedieningsknoppen in de lift hebben een onlogisch opschrift.

Kluisjes

  • Op het station zijn op het niveau van het lage busplatform naast de lift bagage-kluisjes aanwezig.
  • Het bedieningspaneel is voor kleine mensen en rolstoelgebruikers te hoog. Je kunt wel zelf een kluisje kiezen.
  • De bediening is redelijk vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen toegankelijk.