Beschrijving en advies Amsterdam Museum

Beschrijving en advies Amsterdam Museum

Adres: Kalverstraat 92 / Sint Luciënsteeg 27 1012 PH Amsterdam

Datum: 05-12-2018

ALGEMEEN

Het Amsterdam Museum is gehuisvest in een oud klooster met brouwerij dat later  een weeshuis werd. Dat verklaart de vele niveauverschillen en gebouw-hoogtes. Door een ondergrondse gang en pleinen zijn gebouwdelen met elkaar verbonden. Er zijn veel verschillende vloerhoogtes.

Ook zijn er in het interieur van de exposities diverse speciale effecten zoals verlichte vloeren en spiegelende wanden die voor mensen met een visuele beperking lastig kunnen zijn.

Oriëntatie en way-finding is in dit gebouwcomplex voor iedereen een uitdaging. De kwaliteit van de exposities maakt de inspanning wel de moeite waard.

Voor mensen met mobiliteitsproblemen mag het Amsterdam Museum fysieke beperkingen hebben, voor mensen met sensorische beperkingen organiseert het Amsterdam Museum extra activiteiten en rondleidingen. Bezoek is voor te bereiden op  https://www.amsterdammuseum.nl/toegankelijkheid. Er is een aparte folder voor ‘Mindervaliden en rolstoelgebruikers’

Op de website staat zonder duidelijke toelichting dat het gebouw niet toegankelijk is voor scootmobiel- en rolstoelgebruikers. Het is niet duidelijk of dat komt vanwege het beperkte hefvermogen van de plateaulift bij de ingang, of dat er nog andere redenen zijn. M.n. voor gebruikers van een electrische rolstoel is dit een ernstige tekortkoming; zij kunnen het museum niet bezoeken (de meeste scootmobielgebruikers kunnen met hulp nog wel gebruik maken van een handbewogen (duw)rolstoel of rollator.

Delen van het gebouw; te weten Het Kleine Weeshuis, de Regentenkamer en een deel van zaal 0.4 zijn niet geschikt voor mensen met mobiliteitsbeperkingen.

Er schijnen plannen te zijn om het Amsterdam Museum ingrijpend te verbouwen. Het is belangrijk om voor deze transformatie integrale toegankelijkheid op te nemen in het programma van eisen.

BEREIKBAARHEID

Parkeren

Beschrijving:

Parkeren is zeer beperkt mogelijk op de Nieuwezijds Voorburgwal en in de omgeving. Q-Park De Bijenkorf is op 600 m de dichtstbijzijnde parkeergarage. Deze parkeergarage heeft volgens de eigen website geen Gehandicapten Parkeerplaatsen.

Op 100 m afstand van de entree van het museum zijn twee GPA’s, aangegeven met E6-borden. De verlaagde stoeprand-band is 60 cm smal.

Aanbeveling:

Opritband bij de GPA’s verbreden en het wegvlak daarvoor markeren.

Met Q-park overleggen over de wenselijkheid van en normen voor aangepaste parkeerplaatsen, de toegankelijke routes binnen de parkeergarage en de bruikbaarheid van apparaten.

Openbaar vervoer

Beschrijving:

Het dichtstbijzijnde openbaar vervoer is de tramhalte Spui op 250 m afstand van de entree. De halte richting Centraal Station is “rolstoelgeschikt”, de halte richting Leidseplein is (nog) niet aangepast.

Een duidelijke halteplek voor aanvullend openbaar vervoer is in de buurt van het Amsterdam Museum niet aanwezig. Er is geen visuele relatie tussen de huidige entree van het Museum en de straat.

Aanbevelingen:

Een oplossing aanbieden voor halen (en brengen) door AOV.

Alle haltes integraal toegankelijk maken (onderdeel van de plannen voor de herprofilering van de Nieuwezijds Voorburgwal).

Toegangsroute

Beschrijving:

Het straatwerk in de binnenstad ter plaatse van het Amsterdam Museum is van zeer wisselende kwaliteit, zowel in het gemeentelijke als in het museale deel van de openbare ruimte. Er zijn diverse hellende vlakken zonder rand-afwerking (soms gemarkeerd met reflecterende/contrasterende strips) maar steeds zonder goede verlichting.

Aanbeveling:

Systematisch onderzoek en aanpak van tekortkomingen in het straatwerk, zowel voor mensen met een visuele als voor mensen met een mobiliteits-beperking. Overweeg de treden te laten vervallen, en uitsluitend hellingen toe te passen.

BETREEDBAARHEID

Ingang

Beschrijving:

De toegankelijkheid rond de entree is problematisch: niveauverschillen zijn niet goed opgelost. De huidige hellingbaan in het entrée-gebied van het museum op de plaats van een (defect) hefplateau voldoet op geen enkel aspect aan de normen (19%, 80 cm smal, geen leuning), en de alternatieve route is omslachtig.

Aanbeveling:

Het defecte hefplateau vormt nu een blokkade. Vooruitlopend op (ingrijpende?) verbouwing de entree-partij integraal toegankelijk maken.

BRUIKBAARHEID

Horizontale verkeersruimten

Beschrijving:

De doorgankelijkheid is gezien de complexiteit van het gebouw redelijk, maar met (te) steile hellingen opgelost. Enkele treden in de zalen kunnen worden gepasseerd met een losse hellingplank die de suppoost graag wil neerleggen. Dat neemt niet weg dat sommige delen van het museum (o.a. het Kindermuseum) door trappen, breedtes e.d. niet bereikbaar zijn.

Op kelder-niveau zijn de gele wanden en vloeren in de gangruimtes met spiegels uitdagend (desoriënterend).

De schuifdeur met beknellingsgevaar is een aandachtspunt.

Aanbeveling:

Waarschuwen voor en/of aanpassen van situaties die als gevaarzetting kunnen worden aangemerkt.

Verticale verkeersruimten

Beschrijving:

De twee liften in de verschillende gebouwdelen zijn ongewoon ruim. De zware deuren en de bediening is misschien lastig voor nieuwe bezoekers, vanwege de gebouwdelen en de routering van exposities. De vele trappen zijn vaak ingenieus aangepast.

Aanbeveling:

Dit kwaliteitsniveau doorzetten naar andere punten van aanbeveling (o.a. deurautomaten op lift B en beter bereikbare bedieningsknoppen).

Ruimten en gebieden

Beschrijving:

Afwisselende ruimtes met soms groot verschil in lichtniveaus. Tekst- en audio-toelichting is soms te subtiel. Sommige doelgroepen kunnen niet alle informatie tot zich nemen.

Aanbeveling:

Alternatieven aanbieden (audiotour deels beschikbaar in geschreven vorm.) Volume-regeling?

Verbetering bewegwijzering in het gebouw voor mensen met motorische beperking (folder beschikbaar, kan nog duidelijker en beter vindbaar op website).

Toiletten

Beschrijving:

De twee IT-toiletten (in de kelder en op de 2e verdieping) zijn goed. Ook de alarmopvolging door supposten is tijdens de schouw binnen enkele minuten.

Aanbeveling:

Alarmkoord kan beter, teveel hoeken, waardoor teveel trekkracht nodig is.

Inrichting en bedieningselementen

Beschrijving:

In het Amsterdam Museum hebben de medewerkers ‘op zaal’ een actievere rol in het signaleren van situaties waar hulp mogelijk gewenst is. Vandaar dat de evacuatie-stoel(en?) (evac-chair) voor het publiek niet bereikbaar is/zijn.

Lockers zijn op diverse hoogtes aanwezig.

Leen-rolstoel, leen-rollator en leen-buggy zijn aanwezig

De pin-automaat bij de kassa is vastgemonteerd en daardoor slecht bedienbaar vanuit zittende positie.

In een aantal ruimten is zitgelegenheid.

Aanbevelingen:

Maak de pin-automaat los-neembaar.

Zitgelegenheid zou uitgebreid en verbeterd kunnen worden door stoelen / banken met goede arm- en rugleuningen.

Overweeg een ‘scootmobielstalling’