Verslag van de toegankelijkheidsschouw op 16 mei 2023
Foto’s van de schouw KoninginnewegVoordat een project in de openbare ruimte klaar is, wordt er een ‘opleverschouw’ gehouden. Dan wordt bekeken of alles is uitgevoerd zoals afgesproken en zoals het op tekening staat.
Sinds enkele jaren worden een paar projecten waarover de Centrale Verkeers Commissie geadviseerd heeft ook op toegankelijkheid geschouwd. Op 16 mei 2023 hebben we met de verantwoordelijk ambtenaren gekeken hoe het staat met de toegankelijkheid van de Koninginneweg.
Beter: meer ruimte op de stoep, netjes gewerkt
Er zijn veel parkeerplaatsen opgeheven zodat er meer ruimte op de stoep is gekomen. Dat is de grootste winst als het om toegankelijkheid gaat. Ook is het werk netjes uitgevoerd: een opstaande rand rondom de geveltuintjes en geen drempeltjes bij de oversteekplaatsen.
Op plekken waar de stoep smal is, zijn fietsnietjes evenwijdig aan de stoep gezet, in plaats van dwars erop. Ook zijn de ondergrondse afvalcontainers zo geplaatst dat ze bereikbaar zijn en geen belemmering vormen.
De Koninginneweg is niet heel breed en heeft een aantal bochten. Dat maakt het lastig om de tramhaltes goed toegankelijk te maken. Ze voldoen dus niet volledig aan de criteria voor toegankelijke haltes. Daar kunnen we mee leven.
Niet verbeterd: veilig oversteken zonder omlopen
We vinden het niet oké dat er zo weinig plekken zijn om veilig over te steken. Bij de haltes is wel een zebrapad, maar je moet een heel stuk omlopen als je blind of slechtziend bent en als je slecht of niet kunt lopen. De tramhaltes Cornelius Schuytstraat en Valeriusplein liggen ruim 600 meter uit elkaar. We hebben in de Verkeerscommissie gepleit voor een zebra bij het Emmaplein maar die is er niet gekomen, terwijl dat verkeerskundig prima kan. Het is toch niet logisch dat de gemeente een eis van 400m loopafstand hanteert om bij een halte te komen, terwijl je meer dan 400 meter moet omlopen om veilig te kunnen oversteken!
Oproep: hou het toegankelijk!
Al is er dan meer stoep bijgekomen, terrassen en geveltuintjes dijen al snel uit en mensen die naar de sportschool komen, zetten hun fiets toch weer op de stoep in plaats van in de rekken. Gemeente Amsterdam, werk ook aan gedragsverandering: bewustwording en handhaving zijn echt nodig om deze straat, en de hele stad toegankelijk te houden.