De toegankelijkheid van de Van Woustraat - noordelijke deel
De toegankelijkheid van de Van Woustraat - noordelijke deel

De toegankelijkheid van de Van Woustraat - noordelijke deel

Verslag van de schouw op 7 december 2023

Voordat een project in de openbare ruimte klaar is, wordt er een ‘opleverschouw’ gehouden. Dan wordt bekeken of alles is uitgevoerd zoals afgesproken en zoals het op tekening staat. Sinds enkele jaren worden een aantal projecten waarover de Centrale Verkeers Commissie geadviseerd heeft ook op toegankelijkheid geschouwd.

Op 7 december hebben we met betrokken ambtenaren de toegankelijkheid van het noordelijke deel van de Van Woustraat↗ geschouwd. De bedoeling was dat het een autoluwe straat zou worden met ruimte voor voetgangers, fietsers en de tram. De haltes zouden ook toegankelijk gemaakt worden.

Advies vooraf

De Van Woustraat is een smalle, maar drukke stadsstraat met veel uitéénlopende functies. Het ontwerp voor de herinrichting van de Van Woustraat is verschillende keren aangepast. In de Centrale Verkeerscommissie zijn we kritisch geweest op het plan, vooral over de ruimte die er voor voetgangers beschikbaar komt, veilige oversteekmogelijkheden en de toegankelijkheid van de tramhaltes.

Plattegrond van de kruising met de Stadhouderskade en de tramhaltes Albert Cuypstraat. De tramhaltes zijn alleen toegankelijk vanaf de zebra bij de Albert Cuypstraat, maar bij die oversteek zijn geen verkeerlichten. De westelijke halte kan nog worden voorzien van een geleidelijn, bij de oostelijke halte is gekozen voor aan groot opstelvak voor fietsen.
Plattegrond van de kruising met de Stadhouderskade en de tramhaltes Albert Cuypstraat. De tramhaltes zijn alleen toegankelijk vanaf de zebra bij de Albert Cuypstraat, maar bij die oversteek zijn geen verkeerlichten. De westelijke halte kan nog worden voorzien van een geleidelijn, bij de oostelijke halte is gekozen voor aan groot opstelvak voor fietsen.
De westelijke tramhalte bij het kruispunt met de Ceintuurbaan. Er is een zebrapad zonder steunpunten en dus ook geen toegang tot de tramhalte. Die bevindt zich aan de achterkant van de halte, met een zebrapad zonder verkeerslichten. Juist de meest kwetsbare voetgangers en ov-reizigers moeten het verste omlopen en missen de bescherming van de verkeerslichten.
De westelijke tramhalte bij het kruispunt met de Ceintuurbaan. Er is een zebrapad zonder steunpunten en dus ook geen toegang tot de tramhalte. Die bevindt zich aan de achterkant van de halte, met een zebrapad zonder verkeerslichten. Juist de meest kwetsbare voetgangers en ov-reizigers moeten het verste omlopen en missen de bescherming van de verkeerslichten.
De kruising met de Ceintuurbaan en de oostelijke halte (richting Noord). Ook deze halte is aan de achterzijde bereikbaar via een zebra zonder verkeerslichten.
De kruising met de Ceintuurbaan en de oostelijke halte (richting Noord). Ook deze halte is aan de achterzijde bereikbaar via een zebra zonder verkeerslichten.

Het bleek al gauw dat het niet makkelijk zou worden om de tramhaltes volledig te laten voldoen aan het tPVE tramhaltes. We wilden wél voorkomen dat dat als argument gebruikt zou worden om dan maar haltes op te heffen. Dan zouden reizigers verder moeten lopen naar een halte door een drukke smalle winkelstraat met het risico dat er ook nog een veilige oversteek zou verdwijnen, zoals op de Koninginneweg is gebeurd. Dus liever een iets minder toegankelijke halte dan helemaal geen halte. Maar wél een veilige oversteek.

Tijdens de schouw is de werking van de elektrische plank in de 15G tram getest. Gelukkig bleek dat op de halte Albert Cuypstraat goed te gaan.
Tijdens de schouw is de werking van de elektrische plank in de 15G tram getest. Gelukkig bleek dat op de halte Albert Cuypstraat goed te gaan.

Algemene indruk: minder auto’s, maar voetganger profiteert te weinig.

De stoepen zijn marginaal breder geworden, maar er moet ook ruimte zijn voor laden en lossen en fietsparkeren. Vooral ter plaatse van de tramhaltes is de ruimte op de stoep beperkt, juist omdat de haltes zelf ook breed genoeg moeten zijn. In de praktijk zal de doorgang op de stoep vooral afhangen van uitstallingenbeleid en handhaving. Wij vinden dag er geen losse reclame-borden op de stoep mogen staan en dat er gehandhaafd moet worden op foutparkeren, ook door scooters en fietsers.

De zijstraten van de Van Woustraat stonden tijdens de schouw vol met slordig geparkeerde fietsen die de stoep volledig blokkeren.
De zijstraten van de Van Woustraat stonden tijdens de schouw vol met slordig geparkeerde fietsen die de stoep volledig blokkeren.
Precies bij een laad- en losvak staat een reclamebord midden op de stoep. Zonder verbod op uitstallingen en reclameborden én handhaving staat de toegankelijkheid van deze straat alweer onder druk.
Precies bij een laad- en losvak staat een reclamebord midden op de stoep. Zonder verbod op uitstallingen en reclameborden én handhaving staat de toegankelijkheid van deze straat alweer onder druk.

De tramhaltes zijn niet veilig bereikbaar

De tramhaltes tussen de Stadhouderskade en de Albert Cuypstraat zijn voor rolstoelgebruikers en voor blinde en slechziende reizigers alleen bereikbaar vanaf de zebra aan de kant van de Albert Cuypstraat, maar daar zijn geen verkeerslichten. Die zijn er wel bij de kruising met de Stadhouderskade.

Het zebrapad naar de tramhaltes zonder verkeerslichten bij de Albert Cuypstraat. Bij de stadhouderskade is wel een verkeersregelinstallatie, maar de haltes zijn vanaf die kant niet toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking.
Het zebrapad naar de tramhaltes zonder verkeerslichten bij de Albert Cuypstraat. Bij de stadhouderskade is wel een verkeersregelinstallatie, maar de haltes zijn vanaf die kant niet toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking.
De voetgangersoversteek over de Van Woustraat en de Stadhouderskade. De tramhaltes zijn vanaf de Stadhouderskade niet toegankelijk gemaakt.  De geleidelijn naar de oversteek over de Stadhouderskade loopt dwars door een oprit die kennelijk nodig is om een vuilcontainer naar de straat te kunnen rijden. Vanwege struikelgevaar wordt nog aangepast.
De voetgangersoversteek over de Van Woustraat en de Stadhouderskade. De tramhaltes zijn vanaf de Stadhouderskade niet toegankelijk gemaakt. De geleidelijn naar de oversteek over de Stadhouderskade loopt dwars door een oprit die kennelijk nodig is om een vuilcontainer naar de straat te kunnen rijden. Vanwege struikelgevaar wordt nog aangepast.

Bij de Ceintuurbaan is een voetgangersoversteek over de Van Woustraat met verkeerslichten, maar dat is een lange oversteek zonder steunpunten en zonder opritten naar de tramhalte.

Mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, blinde en slechtziende reizigers moeten eerst de Van Woustraat inlopen om aan de achterkant van de tramhalte de zebra zónder verkeerslicht te nemen. Dat is niet alleen ver omlopen en extra veel obstakels. Maar het grootste bezwaar is dat auto’s wel zullen stoppen, maar fietsers door zullen rijden over de zebra aan de achterkant van de halte.

De tramhalte Ceintuurbaan vanaf de ‘achterzijde’. De zebrastrepen moeten nog aangelegd worden. Aan de kant van de Ceintuurbaan is de halte niet toegankelijk. Rolstoel- en  rollatorgebruikers, blinden en slechtzienden moeten niet alleen via een omweg op de halte zien te komen, maar moeten ook maar hopen dat fietsers hen voorrang verlenen.
De tramhalte Ceintuurbaan vanaf de ‘achterzijde’. De zebrastrepen moeten nog aangelegd worden. Aan de kant van de Ceintuurbaan is de halte niet toegankelijk. Rolstoel- en rollatorgebruikers, blinden en slechtzienden moeten niet alleen via een omweg op de halte zien te komen, maar moeten ook maar hopen dat fietsers hen voorrang verlenen.

Wij begrijpen niet dat het doel een autoluwe straat is, maar dat een veilige oversteek juist voor de meest kwetsbare voetgangers vanwege opstelruimte voor de auto’s bij het verkeerslicht niet kan! Wij vinden dat dit alsnog moet worden opgelost. Dan maar een extra verkeerslicht, een drempel die fietsers afremt of een andere inregeling van de verkeerslicht-installatie.

En bij toekomstige halte-aanpassingen en herprofileringen moet veilig oversteken een veel hogere prioriteit krijgen. Dit signaal hebben we tijdens gesprekken met o.a. met het GVB doorgegeven.

Over het project Van Woustraat Noord op Amsterdam.nl: