Verslag van de schouw op 7 december 2023
Voordat een project in de openbare ruimte klaar is, wordt er een ‘opleverschouw’ gehouden. Dan wordt bekeken of alles is uitgevoerd zoals afgesproken en zoals het op tekening staat. Sinds enkele jaren worden een aantal projecten waarover de Centrale Verkeers Commissie geadviseerd heeft ook op toegankelijkheid geschouwd.
Op 7 december hebben we met betrokken ambtenaren de toegankelijkheid van het noordelijke deel van de Van Woustraat↗ geschouwd. De bedoeling was dat het een autoluwe straat zou worden met ruimte voor voetgangers, fietsers en de tram. De haltes zouden ook toegankelijk gemaakt worden.
Advies vooraf
De Van Woustraat is een smalle, maar drukke stadsstraat met veel uitéénlopende functies. Het ontwerp voor de herinrichting van de Van Woustraat is verschillende keren aangepast. In de Centrale Verkeerscommissie zijn we kritisch geweest op het plan, vooral over de ruimte die er voor voetgangers beschikbaar komt, veilige oversteekmogelijkheden en de toegankelijkheid van de tramhaltes.
Het bleek al gauw dat het niet makkelijk zou worden om de tramhaltes volledig te laten voldoen aan het tPVE tramhaltes. We wilden wél voorkomen dat dat als argument gebruikt zou worden om dan maar haltes op te heffen. Dan zouden reizigers verder moeten lopen naar een halte door een drukke smalle winkelstraat met het risico dat er ook nog een veilige oversteek zou verdwijnen, zoals op de Koninginneweg is gebeurd. Dus liever een iets minder toegankelijke halte dan helemaal geen halte. Maar wél een veilige oversteek.
Algemene indruk: minder auto’s, maar voetganger profiteert te weinig.
De stoepen zijn marginaal breder geworden, maar er moet ook ruimte zijn voor laden en lossen en fietsparkeren. Vooral ter plaatse van de tramhaltes is de ruimte op de stoep beperkt, juist omdat de haltes zelf ook breed genoeg moeten zijn. In de praktijk zal de doorgang op de stoep vooral afhangen van uitstallingenbeleid en handhaving. Wij vinden dag er geen losse reclame-borden op de stoep mogen staan en dat er gehandhaafd moet worden op foutparkeren, ook door scooters en fietsers.
De tramhaltes zijn niet veilig bereikbaar
De tramhaltes tussen de Stadhouderskade en de Albert Cuypstraat zijn voor rolstoelgebruikers en voor blinde en slechziende reizigers alleen bereikbaar vanaf de zebra aan de kant van de Albert Cuypstraat, maar daar zijn geen verkeerslichten. Die zijn er wel bij de kruising met de Stadhouderskade.
Bij de Ceintuurbaan is een voetgangersoversteek over de Van Woustraat met verkeerslichten, maar dat is een lange oversteek zonder steunpunten en zonder opritten naar de tramhalte.
Mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, blinde en slechtziende reizigers moeten eerst de Van Woustraat inlopen om aan de achterkant van de tramhalte de zebra zónder verkeerslicht te nemen. Dat is niet alleen ver omlopen en extra veel obstakels. Maar het grootste bezwaar is dat auto’s wel zullen stoppen, maar fietsers door zullen rijden over de zebra aan de achterkant van de halte.
Wij begrijpen niet dat het doel een autoluwe straat is, maar dat een veilige oversteek juist voor de meest kwetsbare voetgangers vanwege opstelruimte voor de auto’s bij het verkeerslicht niet kan! Wij vinden dat dit alsnog moet worden opgelost. Dan maar een extra verkeerslicht, een drempel die fietsers afremt of een andere inregeling van de verkeerslicht-installatie.
En bij toekomstige halte-aanpassingen en herprofileringen moet veilig oversteken een veel hogere prioriteit krijgen. Dit signaal hebben we tijdens gesprekken met o.a. met het GVB doorgegeven.