Obstakels op looproutes Oostenburg

Obstakels op looproutes Oostenburg

Brief aan verantwoordelijke organisaties

Op 29 september heeft Cliëntenbelang Amsterdam een brief met onderstaande tekst gestuurd aan de organisaties die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp en de inrichting van de openbare ruimte op Oostenburg. Hieronder de tekst van de brief:

Sinds een paar maanden is de Rumphiusstraat afgesloten voor alle soorten verkeer. Voetgangers en fietsers moeten vanaf de Czaar Peterstraat via de Cruquiusstraat en nieuwe voetgangersbrug, de ‘Zonnewendebrug’ Oostenburg bereiken. Deze route is daarop niet ingericht en daardoor verkeersonveilig en slecht toegankelijk voor voetgangers met een beperking, ouderen en kleine kinderen. Het betreft voor een groot deel keuzes die niets met de tijdelijke inrichting te maken hebben. Eerst de ontsluitingen:

Het westelijk deel van de Cruquiusstraat is ingericht als buurtpleintje voor voetgangers, niet als fietsroute. Vóór de brug op de Oostenburgerkade zijn tijdelijk dranghekken geplaatst.
De Zonnewendebrug is een voetgangersbrug, waarop fietsen is toegestaan. Er is geen zichtbare of voelbare scheiding op het brugdek. De aanlanding aan de Willem Parelstraat is steil. Dat is zwaar voor gebruikers van een handrolstoel of rollator. Fietsers ontwikkelen een hoge snelheid richting een onoverzichtelijke hoek naar het oostelijke deel van de Willem Parelstraat.
Tussen de brugleuningen en de leuning langs de Oostenburgerkade zijn openingen die gevaarlijk zijn voor blinde en slechtziende voetgangers en kleine kinderen.
Het is ver omlopen of omrijden voor voetgangers en fietsers, ook voor de brom- en snorfietsers die niet over het bruggetje mogen. De routes via de Dijksgracht en de Werkspoorbrug / Oostenburgervoorstraat zijn niet goed toegankelijk en vanwege (bouw)verkeer niet veilig.
Voor autoverkeer is de Dijksgracht vanaf de Czaar Peterstraat de enige toegang. Buurtbewoners zullen hun auto wel in het parkeerhuis of de INIT - garage parkeren, maar het staat nu geregeld vol met busjes van werklui en bezorgdiensten.

De inrichting van het maaiveld zelf is niet goed toegankelijk:

Er is een flink hoogteverschil tussen de Willem Parelstraat en de Jacob Bontiusplaats. Juist voor voetgangers met een beperking is dit slecht opgelost: trappen met ongelijke tredehoogten zonder leuning en te steile hellingen ernaast.
Op de stoep staan inmiddels flip-flap reclameborden, geparkeerde fietsen, motoren en plantenbakken.
  • Als de rijbaan geblokkeerd is, rijden fietsers over de stoep, niet gehinderd door enig niveauverschil.
De erf-inrichting zonder voelbare hoogteverschillen maakt het moeilijk om de weg te vinden voor blinde en slechtziende mensen. Bijvoorbeeld: komend vanuit de Willem Parelstraat loop je het fietsparkeervak voor voorgevel van het INIT - gebouw in.
Putten en kolken liggen (te) diep en zorgen voor struikelgevaar; de prefab molgoten zijn moeilijk over te steken met een handbewogen rolstoel of rollator. Betonplaten liggen niet vlak aaneengesloten.

Juist nu er nog wordt gewerkt aan het eiland en er steeds meer mensen wonen en werken, is het van het grootste belang dat bewoners, werkenden en bezoekers zich veilig kunnen bewegen. En dat is meer dan alleen de minimale ARBO - eisen in acht nemen. Mensen moeten zich ook veilig voelen en niet verrast worden doordat er (onaangekondigde) werkzaamheden worden uitgevoerd.

Een deel van de vermelde problemen kan hersteld worden. We gaan ervan uit dat dit ook gebeurt. Voor de ontsluiting van Oostenburg is méér nodig. Wij weten niet hoe de keuzes voor de ontsluitingen en de vormgeving van de voetgangersbrug tot stand zijn gekomen.

Hoe dan ook vinden we het onbegrijpelijk dat een nieuwe inrichting zo slecht toegankelijk is, terwijl zowel SOO, Stadgenoot en gemeente Amsterdam wéten dat de stad toegankelijk moet zijn, en dat zowel Cliëntenbelang Amsterdam als de Ombudsman Metropool Amsterdam gevestigd zijn in het INIT - gebouw.

We verwachten dat partijen hun uiterste best zullen doen om te herstellen wat hersteld moet worden. Graag lichten we ter plekke nader toe wat er nodig is.

Fotoreportages: tussenstand obstakels op Oostenburg

Oostenburg - obstakels rondom INIT gebouw - 9 november 2023Oostenburg - obstakels rondom INIT gebouw - 9 november 2023Oostenburg - Afsluiting Willem Parelstraat 31 oktober 2023Oostenburg - Afsluiting Willem Parelstraat 31 oktober 2023Oostenburg - obstakels in Willem Parelstraat - 25 oktober 2023Oostenburg - obstakels in Willem Parelstraat - 25 oktober 2023Hekwerk Zonnewendebrug is aangepastHekwerk Zonnewendebrug is aangepast