Hekwerk Zonnewendebrug is aangepast
Hekwerk Zonnewendebrug is aangepast

Hekwerk Zonnewendebrug is aangepast

De Zonnewendebrug↗ is een nieuwe voetgangersbrug die de Czaar Peterbuurt met Oostenburg verbindt. Deze nieuwe brug is niet goed toegankelijk en veilig voor alle voetgangers. Zo was er een opening tussen het hekwerk langs de kade en de brugleuningen. Het hekwerk is halverwege februari 2024 aangepast zodat voetgangers niet zomaar in de gracht kunnen belanden.

De Zonnewendebrug vanaf de Oostenburgerkade. Sinds 14 februari 2024 is het hek langs de kade doorgetrokken tot aan de brugleuning zodat slechtziende en blinde voetgangers, maar ook kleine kinderen er veilig langs kunnen lopen.
De Zonnewendebrug vanaf de Oostenburgerkade. Sinds 14 februari 2024 is het hek langs de kade doorgetrokken tot aan de brugleuning zodat slechtziende en blinde voetgangers, maar ook kleine kinderen er veilig langs kunnen lopen.
De Zonnewendebrug in 2023 tijdens de afbouw. De openingen aan weerszijden van de brug zijn kennelijk ontworpen om de plezierbootjes langs de gracht te kunnen bereiken. Er zijn tijdelijke bouwhekken langs de kade geplaatst om te voorkomen dat mensen te water geraken.
De Zonnewendebrug in 2023 tijdens de afbouw. De openingen aan weerszijden van de brug zijn kennelijk ontworpen om de plezierbootjes langs de gracht te kunnen bereiken. Er zijn tijdelijke bouwhekken langs de kade geplaatst om te voorkomen dat mensen te water geraken.

Toegankelijkheid en veiligheid moet verder verbeterd worden

De nieuwe brug is volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen te steil. Hierdoor is de brug voor mensen die gebruik maken van een handbewogen rolstoel (te) steil. Het kost veel armkracht om de brug op te komen. De brug áf moeten rolstoel- en rollatorgebruikers voorzichtig zijn, maar ook fietsers ontwikkelen veel snelheid. Waarom de brug zo steil ontworpen is, blijft onduidelijk. Er is geen doorgaande vaarroute, de brug is uitneembaar als de paar woonboten versleept moeten worden.

De brug is ontworpen als voetgangersbrug, maar fietsen op de brug is toegestaan. Voor voetgangers met een beperking voelt dat onveilig omdat fietsers hard rijden, nauwelijks hoorbaar zijn en voetgangers rakelings passeren.

Er wordt nu onderzocht om een fysieke scheiding op het brugdek aan te brengen met een deel voor lopen en een deel voor fietsen. Dat moet dan wel gebeuren in combinatie met de aanliggende stoepen die ook een hoogteverschil moeten krijgen.

PS: Cliëntenbelang Amsterdam heeft begin januari met stadsdeelbestuurder Micha Mos, betrokken ambtenaren en vertegenwoordigers van de ontwikkelaars op Oostenburg een toegankelijkheidsschouw gehouden met als doel de toegankelijkheid op en naar Oostenburg zoveel mogelijk te verbeteren.

Dit was naar aanleiding van de brief aan de betrokken organisaties die we op 29 september 2023 gestuurd hebben.